Cikkek

Belső figyelem képessége

A belső figyelem önfegyelem is egyben, ami megtanulható.

Bármilyen, gyorsan végbemenő változás hatására bizonyos kémiai folyamatok hirtelen átalakulást hoznak a testünkbe és a lelkünkbe is. A változást első lépésben az idegrendszer majd az elme reagálja le. Ezután radikális gyorsasággal módosul a biokémiánk, és a legoptimálisabb cselekvésre ösztönző gondolataink keletkeznek. A gondolatokhoz azonnal idomul valamilyen érzelmi attitűd, az önfegyelmünk, idegrendszeri képességeink, korábbi tapasztalataink és önismeretünk alapján. Döntést hozunk az „üss vagy fuss” ősi kódjaink alapján.
Ha e változás jelentős veszélyt hordoz, megjelenhetnek rá adott szélsőséges válasz jelenségek:
  • kritikus mértékű szorongás
  • pánik
  • realitásvesztés
  • torzult gondolkodási elképzelések
  • irreális illúziók
  • rossz cselekvési tervek
  • a túlélés szempontjából nem hasznos tettek, késztetések
  • ön és kollektív ártás
  • dominóeffektus

A belső figyelem képessége megmenthet minket

A krízishelyzetben való fegyelmezett, átgondolt jelenlét, és stratégiai gondolkodás nem tanult képességeink, hanem szerzett. Hiszen mesterséges kríziseket nem okozunk a mindennapi életben csak azért, hogy gyakorlatot szerezzünk ebből. Azonban, ha képessé tudjuk tenni magunkat az önuralomra, és a szorongásoldást megkezdjük: hasznos belső túlélőkészletekre bukkanhatunk. Ilyen a többféle erőforrásunk közül például a belső figyelem képessége. Az a belső fókuszt nyitó lélekjelenlét, amivel uralni tudjuk önmagunkat majd utána a látszólag uralhatatlan külső körülményeket is.
Önfegyelem
Ha e belső Forrásélmény létre tud jönni a legzűrzavarosabb biokémiai és idegrendszeri csapás közepette is – túlélünk! Túlélünk bármilyen eseményt! A belső figyelem képessége fejleszthető például a testtudatosságunk növelése során, relaxációs és meditációs technikák által. Vagy ha megtanuljuk az önreflexiós képességet, ami segít kapcsolódni önmagunkkal.

Hoztam neked néhány kérdést amivel kapcsolódhatsz magaddal

Ha van kedved velem tartani, te is elkezdhetsz egy pár percre magaddal kapcsolatba kerülni. Érdemes nyugodt körülményeket teremteni hozzá, és esetleg a válaszokat leírni egy papírra, vagy füzetbe. 
  • Te ismered már ezt a belső létélményt, amikor a magadhoz való kapcsolódás máris nyugalmat hoz? Ha igen, hogyan tudod aktiválni?
  • Ha nem, hogyan tudnál keresővé, kíváncsivá válni rá?
  • Mit gondolsz, mire van most szükséged önmagadtól, hogy elindulhass e belső higgadtság felé?
  • Szerinted, hogyan tudod magad képessé tenni, hogy kapcsolódni tudj nehéz lelkiállapot esetén is önmagaddal?
  • Volt már olyan élményed, amikor minden változott és hirtelen a totális bizonytalanságban kellett valamiben megkapaszkodnod? Ha volt, hogyan csináltad? Ha nem volt, most hogyan tudnál először egyféle módon stabilitást kapni önmagadtól? És mi lenne a második lépés? És a harmadik…?
Itt és most, ebben a pillanatban miért tudnál hálát érezni a szívedben? Ha megtaláltad, tudnád MOST minél hosszabban fenntartani/kitartani magadban ezt az érzést? Csak próbáld meg. Érezd. Figyelj befelé. Gyakorold óránként. Hidd, hogy képes vagy te magad a saját belső stabilitásod őrévé válni akkor is, amikor minden más változik!
A cikket írta: Csete Nia
Egészség coach, Szupervizor
Ha szeretnél olvass még többet ebben a témában itt a Blogon megteheted. Ha most nincs időd olvasni iratkozz fel a Legfrissebb bejegyzésekre a jobb oldali menüsorban (mobilon lent a tartalom alatt), és küldök neked értesítést amikor új cikk születik. 
Iratkozz fel a Youtube csatornánkra, mert hamarosan többféle belső figyelem képességét fejlesztő meditációval érkezem hozzád. 

Fotó: Photostock 
Tetszett? Támogasd a munkámat. Oszd meg! Köszi! 🙂

Y